واکنش کارگردان سریال پایتخت به حواشی قسمت آخر/ سرنوشت قسمت پایانی چه می‌شود؟+ فیلم

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، تحلیل و بررسی «پایتخت ۶» در برنامه «شب صحبت» با حضور سیروس مقدم کارگردان، مهدی فرجی مشاور سریال و مدیر سابق شبکه یک و کارشناسان پخش شد.

در بخشی از برنامه سیروس مقدم درباره توجه این سریال به ارکان خانواده گفت: از ابتدا پایتخت بر محور خانواده شکل گرفته است و در فصل اول به دلیل مهاجرت خانواده به تهران، اتفاقاتی برای آن‌ها رخ داد و  این خانواده در پشت کامیون زندگی کردند.

وی افزود: در پایتخت دوم و ادامه فصل‌ها کیان خانواده در اولویت قرار داشت.

کارگردان پایتخت عنوان کرد: برای شروع نگارش فصل ۶ طی صحبت‌هایی که با محسن تنابنده و مرحوم خشایار الوند داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ما همه مدل زندگی را در پایتخت تجربه کرده ایم و این بار آمدیم که التهابات درونی خانواده را نشان بدهیم.  می‌توانم بگویم پایتخت ۶ خانوادگی‌ترین پایتخت است. ما در این فصل خودمان را از التهابات بیرونی خلاص کرده و به درون خانواده رسیدیم که با تاثیر از رشد جامعه، تحولات و بحران‌های اجتماعی شکل گرفته است.

در ادامه می توانید فیلم صحبت های این کارگردان را مشاهده کنید.

امجدیان یکی از کارشناسان این برنامه درباره نداشتن قصه این فصل از سریال گفت: من صحبت‌هایی شنیدم مبنی بر اینکه سریال قصه ندارد، اما من می‌گویم سریال قصه دارد البته خوب در نیامده است و سهل انگاری‌هایی را شاهد بودیم.

مقدم در پاسخ به همین سوال گفت: اهمیت و نقش مرحوم خشایار الوند تکرار نشدنی است، اما فکر و ایده اصلی پایتخت برای محسن تنابنده است. باید بگویم که مرحوم خشایار در فصل اول از نیمه سریال اضافه شد، در پایتخت دوم حضور نداشت و کوروش نریمانی و حسن وارسته آن را همراه با تنابنده نگارش کردند. در فصل پنج هم برای سفر ترکیه مرحوم الوند اضافه شد.

وی عنوان کرد: نمی خواهیم ارزش او را نادیده بگیریم. تفاوت در فصل ۶ این است که خشایار الوند بعد از ۱۰ سال کاملا مسلط به پایتخت شد. طبیعی است که زمان می‌طلبد  تا  به این قصه برسد و خشایار مدیوم تلویزیون را می‌شناخت.

در بخشی از برنامه مقدم درباره ادامه پایتخت ۶ توضیح داد: قسمت‌های پایانی «پایتخت ۶» بنابر اعلام وضعیت عادی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مرحله تولید و ضبط قرار می‌گیرد و در یکی از اعیاد پیش رو به پخش خواهد رسید. سکانس‌های این قسمت از فیلمنامه به ماجرای سفر بهتاش به تهران و ضبط صحنه‌های فوتبالی در فضای استادیوم ارتباط دارد. همچنین باقی قصه خانوادگی نقی، بهبود و رحمت در فضای شهری در این بخش ضبط خواهد شد.

در ادامه کریمی یکی از کارشناسان برنامه درباره دلیل شغل هما با بازی ریما رامین فر سوال کرد و مقدم پاسخ داد: به خاطر این بود که از طریق شغل هما، احسان علیخانی بهبود را به برنامه ماه عسل دعوت کند.

کریمی گفت: ما که چیزی ندیدیم.

مقدم عنوان کرد: ما ادامه را هنوز نشان ندادیم و در ادامه داستان‌ماجرا مشخص میشود.

در بخش دیگر مقدم درباره حواشی سکانس پایانی گفت: زاویه و دریچه ای که به آن نگاه می کنیم طنازی است. ما با این بخش نگاه شوخی داشتیم و شوخی اتفاق افتاده است‌. در پایتخت ۶  سکانس آزادی ارسطو، از فیلم قیصر برداشت شده و این به معنی این است که قیصر تبلیغ می‌کنیم نه اینگونه نیست. با گنج قارون هم شوخی شده بود. در سکانس رحمت و همسرش هیچ اقدام خلاف شرعی و غیر قانونی صورت نگرفته بود.

وی ادامه داد: در طول ساخت ۶ فصل پایتخت،  از موسیقی راکی و‌ رمبو و اصطلاحات مختلف استفاده کردیم ولی نمی توان گفت که به آنها علاقه داریم بلکه ما از آنها به خاطر طنازی استفاده می کنیم. مثلا در فصل پنجم، موسیقی ترک ابراهیم تاتلیسس را داشتیم بنابراین به این معنا نیست که ما طرفدار او هستیم.

فرجی مشاور سریال نیز گفت: سازمان مخالف اتفافات قسمت آخر پایتخت ۶ بود. من زمانی که با آقای مقدم صحبت کردم خیلی بحث کردیم . قرار بود که مجموعه با یک سکانس شاد و عروسی تمام شود.  اگر سکانس رحمت و همسرش نبود با سکانس آمبولانس بهبود و رفتن به بیمارستان به صورت تلخ تمام می‌شد. همه فیلم‌های قبل از انقلاب ارزش هنری ندارد و به آن‌ها فیلم فارسی می‌گوییم.

مقدم در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر من تلویزیون باید آیینه سلایق مختلف مردم باشد و نمی‌تواند یک سلیقه خاص را در سریال سازی به نمایش بگذارد. سلایق مختلف اگر در تلویزیون دیده نشود مردم بخشی از خودشان را آنجا نمی‌بینند و از آن خداحافظی می‌کنند. این سلایق می‌تواند یک عقلیتی باشد که نظرات مخالف دارد و یک اکثریتی باشد که عاشق پایتخت هستند و بنده اعتقاد دارم همه این سلایق باید در تلویزیون دیده شود.

انتهای پیام/